Adela Goldbard

geb. in 1979 in Mexico
Woont en werkt in de VS

De reeks Paraallegories is een reflectie op het stedelijke geweld in Mexico door de combinantie van diverse media zoals fotografie, film, performance, sculptuur en Mexicaanse volksambachten. Samen met ambachtslieden uit Tultepec (een buitenwijk van Mexico-City), maakt Adela Goldbard levensgrote voertuigen, gebouwen en objecten die verwijzen naar situaties van geweld, protest, dissidentie of repressie uit de Mexicaanse actualiteit. Elk object is geladen met een bepaalde symboliek: de ‘Lobo’ pick-up is bijvoorbeeld de belichaming van de drugshandel, de geldautomaten en kerstbomen van Coca-Cola staan symbool voor het kapitalisme en de brandende bussen worden door criminele organisaties gebruikt om snelwegen te blokkeren en zo arrestatie te ontwijken. Achteraf zet Goldbard, met de steun van pyrotechnici en acteurs, de verschillende protestsituaties in scène en documenteert die via film en fotografie. De objecten worden opgebouwd en vernietigd volgens de traditie van het Paasvuur en de verbranding van Judas, een kritische oefening verpakt als populair ritueel. Dat ritueel, waarbij een beeltenis die het kwade belichaamt wordt verbrand of opgeblazen met vuurwerk, is zeer gebruikelijk in Latijns-Amerika. In Goldbard’s opnames versmelten de tijdelijke installaties en artefacten met echte auto’s en stedelijke landschappen. Daarmee tracht Golbard de corrupte aard van de realiteit, zowel in politieke als in ontologische termen, te onderstrepen.

© Adela Goldbard